cestovanie stredná amerika dva Batohy

Stredná Amerika

Cestovanie po kontinente, ktorý vzbudzuje rešpekt z neznáma? Stredná Amerika nás toho naučila veľa. Tu je celý príbeh o tom, ako sme sa zbalili a zároveň o všetko prišli. Zhrnutie všetkých postov ktoré sme kedy dali týkajúce sa Strednej Ameriky.

– Úvod –

…a od zajtra nič nebude ako predtým 💚

(video)

– 1. kapitola –

JEDNOSMERNÁ LETENKA A NOVÁ KAPITOLA 🐌🌏

Tak. A sme zbalení. Zbalení do našich Batohov a nevieme, čo príde. Kúpili sme jednosmerku a dnes sme vyrazili do sveta. Nevieme čo s nami bude a či tak skoro prídeme na Slovensko. Cesta nášho života začína práve teraz a nikdy sme necítili zmiešanejšie pocity 🥺

Skoro 6 rokov sme o tom rozprávali, idealizovali to, a predsa je to celé inak. Toľko snívania, modlenia sa, smiechu a očakávania. Tešili sme sa toľké roky a keď to prišlo, nevieme to ani popísať 🤭

Kamoši, my sme vám celý čas písali, že príde niečo veľké. A je to tu. Všetko sme nechali za nami. S hlavou plnou očakávaní, srdcom plným lásky, a batohom plným našich vecičiek 🥰

Na Slovensku nám zostal bytík, ktorý sme si celý prerobili. A rodina, ktorá neverila že toto niekedy urobíme. Nevedeli ste to ani vy, až kým sa to nedeje 😁

A tak počas pandémie, neistí všetkým tým, čo bude, vykročili sme. Spolu sami dvaja. Ideme sa nechať potetovať Indiánmi, potápať sa s veľrybami, a obedovať na zemi v džungliach 💚

Ideme hľadať malé farebné žabky, objavovať pláže, kde nikto nie je. Rátať krabíkov a sledovať slnko a oceány. Učiť sa mnohé veci od múdrych ľudí všade po svete. Ideme byť spolu všade tam, kde sme behali s prstom po mape ako deti…

Na druhý koniec sveta 🤍
A vy idete s nami!

1. časť jednosmerná letenka do sveta - cestovanie Stredná Amerika dva batohy

– 2. kapitola –

ZAHODILI SME VŠETKY PREDSUDKY O MILÁNE 😅

Na začiatok by sme tu radi privítali všetkých nových 🤗 Veríme, že sa vám bude s nami dobre cestovať. Niečo o nás napíšeme v ďalších príspevkoch, teraz si poďme priblížiť vlastne to, prečo sme v Miláne. A rozobrať ho, kým sme v Európe 😁

Do tohto mesta sme nejako neplánovali ísť. Milo nás však prekvapilo a spomedzi veľkých miest, ktoré sme doteraz navštívili v nás zanechalo príjemné pocity. Na nákupíky sme však nešli, takéto od nás moc nečakajte 😁 skôr sme využili celodenný lístok do metra a pobehali každý park a príjemné zákutie.

Celodenný lístok do metra vás vyjde 7€/os a platí 24hod od validácie. Na drahé mesto je to naozaj skvelá cena. Metro je tu riešené veľmi dobre a vyznať sa v ňom dá naozaj ľahko. Doslova vás vyhodí pri najznámejších atrakciách, ako je Duomo Di Miláno (Milánsky dom), alebo je kúsok od Arco della Pace.

Park Sempione je jedným z najväčších a je naozaj nádherný, ale aj známy kvôli drogám 😁 Neodporúčame nič kupovať, za predajcov hašišu sú tu prezlečení policajti 😂

Pre milovníkov futbalu nemôže chýbať odporúčanie navštíviť aspoň zvonku San Siro, štadión AC Milána a Inter Milána. Je síce trochu od ruky, ale nachádza sa v pokojnejšej časti mesta, čiže objavíte opäť niečo nové ⚽

Navigli kanály sú romantickým miestom napríklad na večerný Aperol. Uličky sú rušné a na chvíľu aj zabudnete, že je nejaká pandémia… Naozaj krásne miestočko 🥰

V Miláne sme len na deň. Odtiaľto totiž letíme do sveta. Za deň sme toho veľa stihli naozaj veľa, vrátane skvelého obedu a večere a prechádzky naozaj veľkou časťou mesta 🤗

2. časť Miláno Taliansko - cestovanie Stredná Amerika dva batohy

– 3. kapitola –

TAK A SME V PANAME 💚

Poznáte ten pocit, keď ako krpec sledujete TV a snívate, že niekam tam na to miesto raz pôjdete? Niekto má takýto sen Paríž, niekto zas Indiu, tretí chce vidieť najviac na svete USA a ďalší sníva o džungliach. O tej neopísateľnej prírode. O ľuďoch žijúcich v nej. Chápe však, že niečo takéto je ťažšie dosiahnuteľné a zatiaľ o tom len sníva 💭

Medzitým navštívi rôzne krajiny, každá sa mu nejako vryje do srdca. Cestuje a užíva si každú jednu. Ale v podvedomí má, že raz uvidí aj iné veci. Netlačí však na pílu, chápe, že všetko má svoj čas. A keď ten čas nastane, tak všetko zacvakne 🤗

Asi takto nejako by sme sa opísali my dvaja. Počas nášho života sme navštívili mnohé krajiny. Aj tie vysnívané džungle v Malajzii. Ale stále to bolo „moc bezpečné“. Vážili sme si to, že môžeme cestovať takto spolu. A keď prišlo na jednosmernú letenku, potichu sme sa tešili 🛫

Naša prvá zastávka je čistou náhodou Panama. Momentálne sme v Panama City. A odtiaľto to máme veru veľmi blízko ku všetkým tým veciam, o ktorých sme snívali. Od mala aj počas našej spoločnej cesty 🌿

Teraz bude to cestovanie o niečo vážnejšie… Veľa vecí sa zmení a veľa vecí konečne zapadne na miesto. Konečne máme kopec času na prírodu aj ľudí naokolo. A ukážeme vám všetko, čo budeme vidieť my 🤗

3. časť Sme v Paneme - cestovanie Stredná Amerika dva batohy

– 4. kapitola –

CESTOVANIE JE VŽDY NÁDHERNÉ💙 Takmer.

Podelíme sa s vami aj s našim nepekným zážitkom z tejto noci. Po krásnom dni strávenom v ruchu panamského života dostal Borko silnú otravu jedlom 😔

Ako ste videli v stories, včera sme sa zastavili na obed na miestnom rybom trhu, kde máte možnosť vychutnať si všetky morské plody a tie najčerstvejšie ryby. Boris ryby miluje a preto ani sekundu neváhal 🤪

Ryba na grile však bola medium, presne tak, ako nám odporúčali. Pri značnej jazykovej bariére sme to ďalej ani neriešili a hladní sa tešili na jedlo. Hocičo by prišlo, zvlčili by sme to v momente 😬

A tak sa aj stalo. Borko svoju porciu zjedol za chvíľku a bol najšťastnejší na svete 😅 No následne v noci to prišlo. Preháňanie najhoršieho stupňa a silné vracanie.

Predtým nez nám odporučíte alkohol – svadobnú domácu nám zhabali na letisku, čiže bohužiaľ musela zostať v Madride. To je na iný príbeh 😬

Toto sa opakovalo celú noc, takmer v pravidelných intervaloch. V Ázii sme jedli hocičo, a nikdy nám nič nebolo. Čakali sme niečo takéto tu? Áno, ale nie až takto drasticky 😷 Samozrejme sme si zbalili aj nejaké lieky, probiotiká atď, ale vedeli sme, že potrebuje niečo viac.

Ráno sme zohnali na niekoľký pokus 5 tabletiek aspoň Gravolu za 1 dolár. To, ako celú situáciu Adel opisovala v lekárni lámavou španielčinou (po anglicky nevie skoro nik) a rukami nohami ani nemusíme opisovať 😁

Snáď liek v kombinácii s probiotikami, množstvom vody a vitamínmi pomôže 😊

A aby toho nebolo málo, pozajtra nás čaká 10 hod v buse cez celú Panamu 🥲 Aj takéto je cestovanie… Na niektoré veci sa proste neviete pripraviť 🥲 Tento deň je pre nás stratený, nakoľko sme mali prichystaných veľa vecí, čo vám ukázať. Sľubujeme, že to vynahradíme čoskoro 😊

4. časť Otrava jedlom cestovanie - cestovanie Stredná Amerika dva batohy

– 5. kapitola –

NAJDÔLEŽITEJŠIA VODOHOSPODÁRSKA STAVBA SVETA 🛳

Po tom, čo ste videli v poslednom príspevku sme si dali jeden deň pauzu, aby Boris nabral sily. Na ďalší deň sme sa spokojne vybrali doháňať zameškané. No a … Byť v Paname a nevidieť Panamský prieplav? To by bolo asi ozaj dosť zvláštne, takže naše kroky smerovali sem 😊

Panamský prieplav je zároveň jedným z divov sveta. Takisto je dôkazom skvelých inžinierskych výkonov. Jediné lode, ktoré tadiaľto môžu prejsť sú tie, ktoré spĺňajú tzv. Panamax parametre, čiže majú max. dĺžku 294,1 m. max. šírku lode 32,3 m a max. ponor 12 metrov. Celková plavba prieplavom trvá cca 8-9 hodín 🛳

My sme si prieplav pozreli z Miraflores Locks. Je to najlepšie miesto na sledovanie napúšťania systémov, vďaka ktorým prieplav funguje. Takisto je tu možné ísť aj do múzea. Vstup je 10 dolárov na osobu a naozaj to stojí za to. Miraflores Locks sú taxíkom asi 15 minút od mesta, ten vás výjde na približne 4$ 🚕

Pravdepodobne si myslíte, tak, ako sme si mysleli aj my, že Panama žije hlavne z peňazí z prieplavu, ale nie je to pravda. Ako sme sa dozvedeli – pán v múzeu nám prezradil, že prieplav sa priamo podieľa na cca 5-10% z HDP. Údajne najväčší podiel má bankovníctvo. Každopádne Panama by nebola Panama bez prieplavu, ktorý má obrovský dopad na všetky oblasti krajiny.

V dostupných zdrojoch sme sa dočítali, že aktuálne mýto vždy stanoví úrad Panamského prieplavu. Mýtne pre najväčšie nákladné lode môže stáť približne 450 000 dolárov. Výletné lode platia podľa toho, koľko lôžok je obsadených na ich palube. Poplatok za lôžko stanovený v roku 2016 bol cca 138 dolárov. Veľká výletná loď môže za plavbu kanálom zaplatiť státisíce dolárov 🤑

Viac o tomto mieste plánujeme napísať aj do nášho blogu, len potrebujeme ešte zopár dní na finish. Dozviete sa aj napríklad koľko ľudí zomrelo počas budovania tohto prieplavu a ako vlastne celý funguje 🙂

5. časť Panamský prieplav - cestovanie Stredná Amerika dva batohy

– 6. kapitola –

10 HODÍN PANAMOU A AKO SME SA PRVÝ KRÁT BÁLI 🚐 😬

Po štyroch dňoch v Panama City sme sa už neskutočne tešili na to, keď nasadneme do busu a vyberieme sa smerom cez celú krajinu skoro až ku Kostarike.

Úprimne, veľké mestá nie sú nič moc pre nás a vždy vyhľadávame radšej malé dedinky či ostrovy – prírodu, džungle a viac kľudu. Mesto ako také je fajn, ako v každom veľkom meste sa tam snúbi abnormálny luxus s totálnou chudobou. Na uliciach vidíte v garáži aj 4 drahé autá vedľa seba, a za rohom žobre žena s vyhladovanými bábätkami na ulici… 😔

Na stanicu Albrook sme prišli o 7mej ráno. Sústreďujú sa tu všetky autobusy a ak by boli pozemné hranice otvorené, bez problémov by ste sa dostali aj do susednej Kostariky. My sme si kúpili lístok do provincie Bocas del Toro, ktorá je našou ďalšou zastávkou. 🚏

10 hodín v autobuse nás vyšlo 27,80 $. Do autobusu je treba vziať si nielen teplé oblečenie, ale aj všetky osobné vzácne veci (radšej). V malých batohoch sme mali všetku techniku, v úložnom priestore boli len batohy s oblečením. 🎥

Je treba podotknúť, že je to bežná forma dopravy pre domácich. V buse s nami boli aj obyvatelia z rôznych kmeňov z celej Panamy, ale aj ľudia, ktorí si sťahovali detské postieľky, kreslá, či iné bizarnosti 😃

Cesta bola najdivokejšia akú sme kedy v autobuse zažili. Nebol síce žiadny problém, ale… Vyše polovicu cesty sme išli neskutočne kľukatými cestami cez džungle. Autobus jazdil štýlom zrýchliť na 100 a zabrzdiť behom 5 sekúnd. Do toho vám nad hlavou po celý čas hučala španielska muzika a klimatizácia bola nastavená na 15 stupňov 🧊

Ono by sa to aj dalo zvládnuť, keby noc pred cestou nechytia žalúdočné problémy aj Adelka. Počas noci 5x vracala. Nezabral jej ani Pepto Bismol ani Gravol, ale zvládla to všetko tak, ako by zvládol len málokto 😃

Koniec koncov to ale bolo nádherné. Džungle, panamské kmene pri ceste… Prvý raz sme videli, ako žijú nahí domorodci. Dokonca aj leňochoda! ❤ Keď sme po 10 hodinách vystúpili v Almirante, chytil nás menší pocit paniky. Posledná loď na ostrovy odišla pár min pred našim príchodom 🙂

Bola to najväčšia diera, v akej sme kedy boli a stráviť noc by ste tu určite nechceli. Taxikár – mladý chalan, ktorý nás dvoch usadil na predné sedadlo a celý čas nahlas rapoval 😃 nám vďakabohu zohnal odvoz u kamoša – samozrejme za odmenu.

Možno sme len paranoidiní, no stále máme v sebe určitý pud sebazáchovy a snažíme sa riadiť zlatými pravidlami cestovateľov. Tu sa a to však všetko zomlelo tak rýchlo, že – a teraz sa podržte – sme nasadli na malú kocábku náhodnému týpkovi, ktorý spolu s nami bral svojich kamošov len tak na večernú projížďku 🤨

Boli sme total KO, dvaja „gringos“ v tomto divokom svete , mali sme menšie obavy ako to celé dopadne. Na mori kde burácajú večerné vlny, neviete, či vás neoklamú, nevyhodia z lode a nevezmú vám veci… Všeličo vám ide hlavou…

Keď nás ale vyhodil v prístave Bocas Town, ukľudnili sme sa. Dopadlo to dobre. I keď za privátnu cestu sme aj štedro zaplatili. Už len nájsť ubytko a môže začať ďalšia kapitola…

Tešte sa na príspevky z Bocas! 🏝️

6. časť Naprieč celou Panamou - cestovanie Stredná Amerika dva batohy

– 7. kapitola –

NENECHAJ TO ZHASNÚŤ… 💫

Vedzte, že ak sa rozhodnete spraviť toto čo my, budeme tí prví čo vás podporia. Ak sa rozhodnete vykročiť, zanechať za sebou pohodlie, zvyk, a vydáte sa naprieč niečomu takémuto… Tak budeme prví, ktorí vám pomôžu so všetkým, s čím budú môcť 😊

Vieme, ako veľmi toto potrebuje spraviť stále viac a viac mladých ľudí. Odpútať sa… Zažiť niečo obrovské ešte predtým, než sa usadia. Nie každý má to šťastie byť plný entuziazmu do konca života. Nie každý bude vedieť skĺbiť cestovanie a prácu, rodinu, deti… Nie každý bude chcieť a nie každému to budú povoľovať okolnosti 🥺

Treba to zažiť ešte pred tým všetkým. Vieme, koľko ľudí ľutuje, že to neurobili. V inboxe máme množstvo dôkazov a stále pribúdajú. Treba vyraziť. Treba zabudnúť. Neriešiť stále len peniaze, obmedzenia, alebo zázemie. Dokedy sme na tom tak, že sa nám chce? 🦥

Že vieme za deň zvládnuť dva trenky džungľou, dve pláže, tri plavby a navariť si? Že sa večer po celom dni na slnku dokážeme opiť radosťou (a aj tým rumom😅) a sledovať lode a západy slnka? Donekonečna veru nie 🙈

Zbalili sme sa a proste išli. Nevieme kam, nevieme čo bude. Vieme len to, že takíto budeme ešte chvíľu. A potom nevieme čo bude. Možno zostaneme takto a možno nie. Ale to je už iný príbeh… 🦜

Raz mi Boris pri jednom krásnom západe slnka povedal: „Ja som tak veľmi šťastný, že máme životnú iskru. Stále viac vidím, že veľa ľudí ju nemá.“
Aj ja Borisko, aj ja…

7. časť Pláž Bocas del Drago - cestovanie Stredná Amerika dva batohy

– 8. kapitola –

CASCO VIEJO – STARÁ ČASŤ PANAMA CITY 💫 ĎAKUJEME ALVARO 🤗

Radi by sme sa podelili ešte so zážitkom z Panama City. Pred odchodom na ostrovy Bocas del Toro sme si boli pozrieť terminál pri Albrook Mall, odkiaľ sa dostanete busom kamkoľvek. Radšej sme si to išli naštudovať deň dopredu, aby sme vedeli čo a ako funguje a deň na to napríklad bus nezmeškali 😊

Zrazu sa nám prihovoril mladý chalan, či nepotrebujeme pomôcť. Pomohol nám vybaviť lístky na ďalší deň do Bocas, aj kúpiť kartičku aby sme sa dostali k busu, aj ju dobiť a zohnať štíty a okuliare 😅 Bez neho by sme nevedeli, že nestačí len lístok do busu, ale potrebná je aj plastová kartička ktorú pipnete aby ste prešli k autobusu cez dvere 😅

Alvaro je z Čile, ale v Paname žije celý život. Má len 19 rokov, ale už má dve práce a študuje právo. Bol nadpriemerne vzdelaný, veľmi milý a ochotný. Po meste nás sprevádzal ešte celý deň. Dokonca oklamal šéfa v práci že mu je zle, aby nám toho ukázal čo najviac 🤣

Ukázal nám hlavne staré mesto – časť Panama City, ktorá dýcha históriou a nenájdete tam žiadne mrakodrapy. Francúzske námestie, kostoly, budovy – vybavil vstup všade a ochotne pomáhal 😊 Navštívil aj nám blízke Rakúsko a ovláda dosť jazykov 🤘🏻
Ukázal nám miesta, kam sa bežný turista nedostane. Vďaka nemu sme sa ocitli medzi domácimi, ktorí backpackerov tak často nevidia. Zobral nás aj do najstaršej banky, ktorá má ešte pôvodne zariadený interiér a od bankára ste oddelený mramorom a pozlátenou ohradkou. 💫

Deň sme ukončili tradične slovnensky – pozvali sme Alvara na pivko kde sme pokecali o našich krajinách, ukázali mu slovenské kopce a lúky, a on nám ukázal highlighty z Panamy.🍻

Prebrali sme mentalitu oboch národov a dobre sa zabavili 😃 V tom čase prišla Adelke správa od mamy, že jej otcovi ukradli z pivnice bicykel.

To mu stačilo na to, aby pochopil… 😂
Ďakujeme, Alvaro!
Snáď ti toto Instagram dobre preloží a vidíme sa u nás na Slovensku 🤘🏻

8. časť Casco Viejo v Panama city - cestovanie Stredná Amerika dva batohy

– 9. kapitola –

KEBY VIEME ČO SA TU STALO, ASI SEM NEJDEME… 🧐

V poslednej dobe sme dostali dosť správ a komentárov že máme zahodiť naše „slovanistanské predsudky“ a nebáť sa ničoho. Bolo to aj vďaka príspevku, kde sme písali že aby sme sa dostali na ostrovy, sadli sme do kocábky týpkom, ktorých nám vybavil taxikár pritom ako nás nechal čakať v aute a videli sme ako niečo dohaduje na brehu s chlapíkom, ktorý nie veľmi milo žmúril do auta a na veľa na veľa povolil.

Aj napriek tomu sme na ostrovoch už takpovediac „domáci“. S veľa predavačmi si tykáme a podebatili sme už aj so zopár dílermi, ktorí sú konieckoncov milí ľudia a krátia si dlhé chvíle pred klubmi tak, že sa vám prihovoria 😄

Prvý deň sme si vyrazili aj na takúto úžasnú pláž, ktorá sa volá „Wizard beach“. To, že sme tam boli úplne sami asi nemusíme ani písať 😄 Dostať sa tam zahŕňalo zobrať taxi boat z Isla Colón na Isla Bastimentos. A následne prechod cez obydlia domácich a asi 30min trek cez džungľu 🌴

Žasli sme. Tento ostrov je úplne iný ako ten kde bývame. Ikonické domčeky vo výške aspoň 2metre, dredatí obyvatelia, starunké babičky… Presne také, ako vídať v dokumentárnych filmoch. Pri džungli sa nám prihovoril týpek s 2metrovými dredmi „To Wizzard beach? This way fellaz“. Každý tam bol veľmi nápomocný. Adelke dokonca jedna mladučká domáca ukazovala asi týždňové miminko 💙

Od nich sme sa vybrali cez džungľu smerom, ktorý nám ukázal. Po pol hodine šmykľavým terénom sme sa dostali na nádhernú pláž. Atmosféra je jedinečná. Ste sami, kolená vám obmývajú teplé vlny Karibského mora…🌊

A možno tu tak sami nechcete byť. Táto pláž je „preslávená“ tým, že od mora prídu na loďke lupiči. Okradnú turistov a zmiznú vo vlnách. Dokonca je známa tým, že 4 roky dozadu tu prišlo k vražde turistov pri pochode cez džungľu. Od tých čias sú na pláži vždy dvaja vojaci… Pri našej návšteve tu nebol nik 🤪

Takže asi toľko k našej turistickej „predposratosti“. Nie, my sa nebojíme. Keby sa bojíme, naša prvá obrovská cesta nevedie do Strednej Ameriky, ale niekam na Phuket alebo na podobné miesto, kde sú len turisti a žiadni domáci 😂 Sme len obozretní. Ale aj tak, vidíte, o tejto skutočnosti sme ani nevedeli. Keby vieme, asi sa k tejto nádhere ani nedostaneme 🤗

9. časť Pláž Wizard beach Bocas del Toro - cestovanie Stredná Amerika dva batohy

– 10. kapitola –

A TAKTO TO CELÉ ZAČALO…😅

Všetci asi už viete, že nášmu príchodu do Bocas predchádzalo okrem Milána a Madridu aj Panama City na 5 dní. A to mesto bol pre nás veru riadny šok. Šokom bol už náš príchod na hostel. Bývali sme celý čas v hosteli Loco Coco Loco 🥥

Na recepcii sme s týpkom ledva hovoriacim anglicky vybavovali potrebné vecičky, a popritom sme počúvali fakt divné zvuky spoza dverí. Už sme sa chechnili, ale kamoši, to, čo vyšlo spoza tých dverí… Nás hneď umlčalo 😂

Dedulo mal asi 70, možno aj viac. Ledva chodil a každý jeho krok bol sprevádzaný naozaj hlasným poťažkaním si a divným zamrmlaním. Za ním vyšla veľmi mladá žena, prešli okolo nás, dali si pusu a odišla preč z hostelu 😬

Ten dedko bol fakt najhoršie vyzerajúci človek, akého sme stretli. Zvláštne pokrútené končatiny, stále stonal, ale ovešaný bol zlatom a oblečený do drahej košele 😂

Ako, netajíme sa tým, že to bol pre nás riadny šok. Lepšie tú situáciu asi ani nevieme opísať, takže to necháme na vašu predstavivosť. Bol to pravdepodobne Angličan. Zrejme dožíva v Panama City a takto si užíva čas, ktorý mu zostáva 😅

„This is not big problem, ok?“ hovorí nám recepčný ustarostene. My že jasné, nie je. Keby vieme že dedulo rád robí parties do 3 rána, asi by sme inak reagovali… Ale aj toto je hostel life a všetko to má proste svoje čaro 😄

Inak, hostel to je celkom ok. Máte aj raňajky zdarma (vždy sú to mini pancakes, ananás a papaya – tú miloval pokrútený dedko na raňajky 😅). Po raňajkách ste si ale museli umyť riadik 😅 a stačili nám raz 😅 Na noc nás vyšiel 26$. Treba ale vyzdvihnúť jeho dobrú lokalitu (je priamo v centre). Okrem dedka tam ale bolo kopec ďalších ludi a treba povedať že všetko indivíduá… O tom možno neskôr 🤪

Proste zážitkový pobyt 🤣🤘🏻

10. časť Hostel Coco Loco v Panama city - cestovanie Stredná Amerika dva batohy

– 11. kapitola –

POZVI NÁS NA PIVKO ČI ĎALŠIE DOBRODRUŽSTVO 🗺️

A síce sme niečo takéto neplánovali, vaše dotazy sa stupňovali. A my sme si povedali, veď prečo nie?
Buy me a coffee je platforma, kde môžete podporiť hocijakého tvorcu, umelca, hudobníka – proste kohokoľvek. Virtuálne ho pozvať na kávu, čajík, pivko… Samozrejme, ak tu má ten účet svoj účet 😃Ale ešte by sme to radi dali na pravú mieru…

Prichádza nám množstvo správ, že ste veľmi radi, že poznáte niekoho ako sme my. Tento post nepíšeme preto, aby sme si tu nejako mastili ego, to vôbec. Píšeme ho, lebo vieme, že to čo je samozrejmosť pre nás, nie je vôbec pre niekoho iného. A píšeme ho hlavne preto, lebo nás vždy dojmú vaše správy a dostatočne to nevieme vyjadriť ❤

Už pred vycestovaním sme žili život, vďaka ktorému sme mnohých z vás inšpirovali ísť si za svojim, byť viac v prírode, alebo proste nebrať život tak vážne. A plody našej práce sa začali pomaly objavovať. A správy typu ako ste radi, že ukážeme kus sveta každému z vás, ktorý sa bojí, alebo nemôže, ale veľmi by chcel, pribúdali 😊

A pribúdali aj otázky, že ako nás môžete podporiť. Dlho sme sa bránili, bolo nám to zvláštne, ale nakoniec sme si povedali – prečo nie? Prečo nedať možnosť tomu alebo hentomu kamošovi, ktorý naozaj chce?

Takže… odkaz na konci postu vás presmeruje na náš profil, kde môžete prispieť. Máme síce napísané, že to je na naše ďalšie dobrodružstvo, ak nám však chceš prispieť na pivko, môžeš aj na pivko 😃 A dokonca ho s tebou online aj vypijeme, ak budeš chcieť. Poprípade môžeš prihodiť aj nejakú správu 😃

Vopred ďakujeme každému, kto nás vôbec chcel podporiť, aj keď tak možno koniec koncov neurobí – chápeme to. Je to dobrovoľné a vždy bude. Ale aj vďaka tebe sme sa znovu o niečo posunuli a vedzte, že všetky vaše správy a komentáre nám robia neuveriteľnú radosť ❤

Pozvi nás na pivko či pomôž k ďalšiemu dobrodružstvu:
Odkaz – Buy Me a Coffee dva Batohy 🍺

11. časť Buy Me a Coffe - cestovanie Stredná Amerika dva batohy

– 12. kapitola –

NEBOL TO ŽRALOK. ZATIAĽ 😄

Plutva ktorú máte momentálne v ankete v príbehu veru nepatrí žralokovi. Aj keď aj tých je tu celkom dosť a lákajú nás do vody viac než koraly 😄🦈

Patrila delfínovi, ktorý tu pláva so svojou rodinkou už nejaký ten čas. V súostroví Bocas del Toro žije len 80-100 delfínov a sú naozaj špeciálne. Majú totiž inú variáciu DNA než všetky iné delfíny sveta. A to hlavne kvôli tomu, že aj po dovŕšení dospelosti zostávajú tu a sú oddelené od zvyšku vôd akousi pomyselnou hranicou 💙

Sú predmetom mnohých výskumov a pozorovať ich môžete v zátoke aj vďaka tomu, že kapitáni sú ohľaduplní a od zvierat sú ďaleko. Motor musí byť stíšený, loď ide naozaj pomaly a aj vy musíte byť potichu. No niekedy sa sami od seba prídu takto ukázať 🥺

Bol to naozaj zážitok a neskôr sme viacerých delfínov pozorovali aj na otvorenom mori. Zaujímavosť je, že mláďa môže mať samička len raz za 6 rokov. Aj počas sledovania nám Rodolfo hovoril rôzne skvelé veci o ich živote. A neskôr nás na ostrove Zapatilla čakal kokos, nakoľko Adel vedela odpoveď na jeho otázku o veku delfínov 😄

Úžasný zážitok. Má to ale jedno veľké ALE – ak už budete hocikde vo svete, dobre si overte s kým idete za podobným zážitkom. Väčšina totiž nedodržiava pravidlá približovania sa k zvieratám a viac škodia než robia osvetu 🤘🏻Neváhajú ich dokonca kŕmiť aby ich prilákali, alebo vôbec nerešpektujú vzdialenosť od zvieraťa.

Miestnym vedcom nevadí, ak ich idete pozrieť. Dôležité je robiť osvetu o morskom živote aj bezpečnosti zvierat. Všetko toto by sa však malo udiať vo vzdialenosti aspoň 50 metrov a ak ide o matku a mláďa, aspoň 150 metrov 🐬

Kde ste delfíny videli vy? 🙂

12. časť delfíny na Bocas del Toro - cestovanie Stredná Amerika dva batohy

– 13. kapitola –

NAŠA NAJOBĽÚBENEJŠIA PLÁŽ JE TÁ NAJMENEJ OBĽÚBENÁ 🤭

Sú tu najväčšie vlny, sú tu zabijacke prúdy, sú tu žraloky. Ale aj tak sme tu stále. Samozrejme, plávať tu chce aj dávku odvahy. Ani my sa neodvážime zas tak ďaleko, aj my máme rešpekt voči neuveriteľnej sile, ktorá si vás v okamihu hodí do vlastnej morskej práčky 🌊

Nikoho nenabádame sa kúpať práve tu, ale nám sa tu proste najviac páči. Cítime tu tú neuveriteľnú silu prírody a nie sú tu na každom druhom metri dievčatá, ktoré sa natierajú olejčekmi 😄

S Borkom sa tu vždy tak vybláznime, že večer prídeme absolútne unavení. S menším úpalom, lebo zabúdame na ochranu hlavy aj kože… Ale neskutočne šťastní 🥺

Po pravde, chodíme sem len sami. Ak aj ideme s kamošom šoférom Angelom a jeho dodávkou na túto časť ostrova, sme v nej jediní turisti. Tá atmosféra sa nedá popísať. S domácimi tu žijeme život už na ten ich štýl. Plný pohody, žiadneho ponáhľania sa, času je všade nazvyš… 🤘🏻

A zvykli sme si. A asi aj preto sa nám najviac pozdáva časť ostrova, kde žijú v džungli domáci pod pár skromnými prístreškami. Kde na vás spadne nejaký požutý kus lístka a pozriete hore a tam leňochodica 😄 Kde ste hneď na obrovskej 7km pláži totálne sami 🌞

Väčšina turistických pláží je tiež krásna, ale tu na Bocas del Toro je momentálne sezóna. Aj preto sa na Starfish beach ani neusadíte, lebo po celom brehu sú luxusné páriky z celého sveta. A mohli by sme pokračovať…

Preto ideme vždy sem, posadiť sa k džungli do tieňa, počúvať otvorené burácajúce Karibské more, predstavovať si Jamajku niekde tam ďaleko… Užiť si takéto naše prírodné sušiaky na oblečenie a vôňu mora a spŕšok 💙

13. časť Pláž Bocas del Toro Playa Bluff - cestovanie Stredná Amerika dva batohy

– 14. kapitola –

VYBRALI STE: ZAČÍNA KAPITOLA KOSTARIKA 🌺 🇨🇷

V Paname sme zažili naozaj nezabudnuteľné chvíle, ale je čas ísť zas ďalej. Kostarika nás už pár dní podvedome volá a my sa už nevieme dočkať. Ďalšia zastávka našej cesty by mala byť na chvíľu bez mora, tentoraz ideme hlbšie do vnútrozemia 🐊

Pôvodný plán bol zostať v Paname o dva týždne dlhšie. My sme sa však rozhodli, že radšej sa posunieme ďalej. Po pravde – nechcelo sa nám moc cestovať znovu do stredu celej Panamy, tak sme dali na výber vám. Kostarika, či Mexiko? 🙂

Vybrali ste Kostariku a my ideme znovu zažiť niečo nové. Do tejto krajiny sa dá momentálne dostať bez problémov ak máte 💉💉. V tom prípade nepotrebujete špeciálne poistenie ani test a stačí vám len vyplniť formulár na webe, kde po vyplnení všetkých podrobností získate QR kód. Ten kontrolujú na hraniciach na imigračnom 🎒

Ak toto čítate, práve si cez to všetko ideme 😄 Zvolili sme dopravu najprv loďkou z ostrovov a následne nás čaká dlhá cesta autobusom až do hlavného mesta San José. Presne síce nevieme čo a ako bude prebiehať, tu si proste musíte zvyknúť na to, že sa zveríte do rúk týpkovi od ktorého vybavíte shuttle na ulici a všetko sa vie zmeniť v okamihu.

Takto sme sa rozlúčili posledný deň na Bocas del Toro. Strávili sme tu viac ako 3 týždne a pochodili sme to tu krížom krážom. Všetko zhrnieme čoskoro 🤗

Tak nám držte palce a vidíme sa na Kostarike, keď vybavíme internet a všetky cesty až na ubytko. dva Batohy opäť vykladajú na plecia batohy 🤘🏻

14. kapitola Kostarika začína - cestovanie Stredná Amerika dva batohy

– 15. kapitola –

JE KONIEC. OKRADLI NÁS O TO NAJDÔLEŽITEJŠIE

Ak by sme napísali, že sme plakali pol dňa, tak stále je to málo oproti skutočnosti. Stala sa najhoršia možná vec a my sme prišli o všetko. O celú cestu… O všetky naše veci. O pasy. Práve tam, kde to sme to potrebovali najmenej, nám vzali všetko. Ukradli batoh, v ktorom bol celý náš momentálny život – notebook a fotoaparát s ktorým sme robili content pre vás, tablet, a objektív. Boli tam aj doklady a pasy, čiže aj naša bezproblémová cesta domov.

Stačila maličká chvíľka nepozornosti a nám sa zrútil celý svet. Nemáme ani fotografie, ktoré sme mali pre vás pripravené. Nemôžeme ani ďalej pracovať – nie je cez čo. A stratili sme aj spomienky v podobe fotiek. Zostali nám len tie v hlave, ale aj tie budeme chvíľu oprašovať od všetkého toho zlého čo sme zažili. Nevieme ako pokračovať… A tá bezradnosť ktorú cítime sa nedá ani opísať 😭

Posledných 12 hodín sme strávili na polícii. Aj keď vieme, že asi zbytočne. Tu sa takéto veci proste dejú a môžu sa stať komukoľvek. Výsluchy, investigatívne oddelenie, znovu výsluchy. A následne neschopnosť nájsť cestu naspäť na ubytko v neskutočnom lejaku… A mohli by sme pokračovať. Neboli sme schopní za celý deň zjesť ani omrvinku a odráža sa to na našej energii. Nevieme pochopiť, prečo my.

Najväčší problém je dostať sa domov, keďže nemáme ani pasy. Ďalší problém je to, že Slovensko nemá ambasádu na Kostarike. Musíme to teda riešiť cez tú mexickú, avšak aj tam sú problémy. Sami netušíme kedy sa dostaneme na Slovensko.
Kamaráti, ani neviete ako strašne nás to mrzí. Z najväčšej cesty našich životov sa v jednej sekunde stala nočná mora. Veľmi ťažko sa nám to píše a veľmi ťažké bude začínať odznovu 😢

Ďakujeme, že ste s nami boli celý ten mesiac. Malo ich byť oveľa viac, ale potrebujeme chvíľu na spamätanie sa. Čakajú nás najťažšie a najpomalšie dni a úprimne – myslíme si, že z tohto sa tak skoro nespamätáme.
Uvedomujeme si však, že krádež mohla byť aj ozbrojená čo je tu bežné tiež. Sme preto vďační aspoň za to, že sme zdraví a spolu a máme jeden druhého. Budeme sa snažiť zvládnuť to všetko od nuly.

Vaše dva Batohy 💔

15. časť Všetko nám ukradli je koniec - cestovanie Stredná Amerika dva batohy

– 16. kapitola –

ČO NASLEDUJE TERAZ? 🙂

Na začiatok – sme veľmi vďační ľuďom, ktorí nám napísali toľko správ, komentárov, ktorí sa toľko snažili pomôcť. Ste najlepší a aj v týchto nie vôbec ľahkých dňoch vás evidujeme a ďakujeme! 🙂

Ďalšia vec je, že nie. Nás nemrzia tie materiality. Vo všetkom sa dá začať odznovu, dá sa nasporiť opäť. Aj keď škoda ktorá vznikla je v konečnom rozsahu okolo 4 000 €. Do nej totiž počítame aj dominový efekt – prepadnuté letenky a ubytko na ďalšom mieste – mali sme stráviť mesiac v Mexiku, na Kostarike len týždeň. Do toho ešte letenky narýchlo domov… Vôbec to nebude malina. Ale to, čo sme mali ešte zažiť, všetky tie naplánované cesty nás mrzia najviac. Je to niečo, čo sme nechceli spraviť zrazu len tak, že prečo nie? Chceli sme to spraviť celý život, my dvaja spolu, skúsiť žiť na rôznych miestach, možno sa niekde usadiť…

Ale isto chápete, že momentálne sa musíme vrátiť. Doplniť naše straty či už v radoch techniky alebo financií, zariadiť nové veci, nejako sa opäť dostať do švungu v práci… A podobne 💪🏻

Všetko sa deje pre niečo, tak sme veru zvedaví prečo. Obetovali sme do toho veľmi veľa, ten kto nás nepozná tak veľmi nevie… Dva dni sme strávili v neistote, nakoľko sme nemali dobré správy z ambasád ktoré si posúvali e-maily a to čakanie bolo naozaj nekonečné…

Ale aj tak začneme odznovu. Veríme, že čím skôr. Ľady sa pohli a my sa mame ukázať o dva dni na španielskej ambasáde v San José. Pomohla nám slovenská ambasáda a pán Dávid, ktorý pracuje na slovenskej ambsáde v Mexiku. Podľa všetkého by nám mali hneď ten deň vydať núdzové dokumenty – tie slúžia len na návrat domov. To nás mrzí najviac. Síce to budú najsmutnejšie lety našich životov, ale začneme odznovu. Aj vďaka vám. 🥰

Určite to nevzdáme a neprestaneme cestovať. Chvíľu dáme oddych niekde v lese ako sme doteraz oddychovali vždy keď to išlo, a sme späť 🤘🏻

16. časť čo nasleduje teraz dalej núdzové doklady - cestovanie Stredná Amerika dva batohy

– 17. kapitola –

340-TISÍCOVÉ VÄZENIE & NÚDZOVÉ DOKLADY 🥲

Odchod vybavený. Trvalo to síce dlhšie, ale máme to. Na chvíľu nám toto mesto pripadalo fajn, keďže sme si práve niesli emergency doklady v batohu (áno už len v jednom, v druhom ktorý ukradli sme že vraj nechali rozum – ako sa niektorí ľudia smiali).

Presne o 32 hodín odlietame do Madridu.
Nevieme, či sme sa do Madridu niekedy tak tešili 😄

Inak, San José je najhoršie mesto v akom sa chcete ocitnúť. Žiaden z cestovateľov čo poznáme sa tu nezdržal dlhšie než naozaj presný čas potrebný na odchod 😄 Všade ostnaté drôty, ktoré sú beztak pre istotu ešte na dva a pol metrových mrežiach. Deti v škôlkach sú tu za pletivom aké majú voliéry útulkov. Bez jediného stromu či kríčku v celej škôlke, behajú len po betóne… Ale aj tak sú usmievavé 🤗

Včera sme museli prejsť z autobusky až na hotel po tme. Nikdy som nemala taký nepríjemný pocit. Páry očí číhajú z tmy, vy sa terigáte s obrovským ruksakom… V hlave vám skrsne naozaj hocičo a modlíte sa za to, nech už ste na hoteli. Aj ten je zamrežovaný a musíte čakať kým vám prídu otvoriť. Mestský ruch zažijete väčšinou na hlavnej ulici ktorá sa chce trochu podobať na Ameriku, ale v konečnom dôsledku sa to moc nedarí. Proste vám dojem pokazia ľudia 😄

Emergency doklady na španielskej ambasáde v San José nás stali 60€ (43 000 Colones). A naozaj, podľa nás toto mesto za návštevu nestojí. Možno vám nejaký človek, ktorý to tu navštívil pár rokov dozadu povie že stojí. Ale je tu citeľne vidieť to, koľkých ľudí proste postihlo nešťastie kvôli pandémii. Na ulici sú rôzni ľudia. Nie len starší… A kriminalita sa tu stupňuje. Podľa štatistík sa začala naozaj vážne zvyšovať ⚠️

17. časť hlavné mesto San Jose Kostarika väzenie - cestovanie Stredná Amerika dva batohy

– 18. kapitola –

A SME ‚DOMA‘ 👫🏼

Včera sme mali priletieť do Mexika. Mali sme tam byt minimálne mesiac a prejsť ho taktiež celé. Miesto toho sme prileteli na Slovensko. A akokoľvek si nezainteresovaní ľudia ktorí nám tu pribudli posledné dni myslia, že sme ufňukanci a s našimi skúsenosťami máme ísť akurát tak do Chorvátska, tak my celú túto skúsenosť berieme s pokorou a začíname od začiatku 🌄

Na cestách sme mali byť minimálne polroka. Miesto toho sme boli mesiac. Nemalo to byť len cestovanie, ale aj skúška žiť a pracovať v rôznych krajinách. Aj za ten mesiac sme stihli prejsť naprieč celou Panamou a polovicou Kostariky. Naučilo nás to dosť veľa vecí a aj keď tieto krajiny v každom smere obohacujú, tak rovnako tak aj „berú“. Nech si myslí čo chce kto chce, v oboch je priam hmatateľná energia starých kmeňov a ak je človek správne nastavený, cíti to. A posúva ho to aj tam, kam nechce 🪐

Toľkej podpory čo sa nám dostalo posledný týždeň sa nám nedostalo ani pred cestou. Mnoho dobrých ľudí sa spojilo a ponúklo pomoc. Nevyžiadanú. To podotýkame asi 15ty krát, nakoľko sme dostávali aj správy že je úbohé robiť zbierky na cestovanie. Až na to, že my sme žiadnu nerobili 🤫 Ale aj k tomu sa ešte vyjadríme… 🙂 Ľudia, aj vďaka vám sme nebrali túto skúsenosť ako prehru, ale ako niečo, čo zažije každý správny batôžkár 😄 Aj ten, čo môže byť pripravený a vôbec nie je nezodpovedný.

Neskutočne sa však tešíme na jeseň. V Paname sme si vraveli asi každý druhý deň, že nám chýba. Možno aj preto sa to stalo. Aby sme si mohli takto sedieť pri západe slnka v našich obľúbených košeliach a s čajom v ruke pozerali na naše milované lesy 💚 Aby Adelke vietor rozfúkaval vlasy Borkovi rovno do tváre. Aby sme počúvali jelene a znovu sa vybrali rátať medvede. A aby sme si upevnili vedomie toho, že je najdôležitejšie to, že sme na všetko DVAJA 🫀🫀

18. časť Sme doma na Slovensku - cestovanie Stredná Amerika dva batohy

– 19. kapitola –

KEĎ SA NÁM SPLNIL SEN 🥺📷

Kto by nechcel aspoň raz za život vidieť naživo vo voľnej prírode toto zvieratko? Keď sme kúpili letenky do Panamy, ani nebolo treba gúgliť aké zvieratá tam všade sú. Táto časť Strednej Ameriky je totižto jedna z najbohatších na svete, čo sa týka biodiverzity. A Adel to dobre vedela a nebol treba nič hľadať, plány sme mali nalinajkované od začiatku 😅

Síce džungle neprekypujú životom ako napríklad v Amazónii, ale za to v Paname nájdete taktiež mnoho druhov. Viac než kdekoľvek na zvyšku sveta. A okrem naozaj vysokého čísla druhov vtákov a cicavcov tu nájdete aj dva druhy leňochov 🦥🖤

Je absolútne neopísateľné aké úžasné bolo sledovať ich naživo. Videli sme oba druhy – aj leňocha trojprstého, aj leňocha dvojprstého. Prvý – sivý s typickými pásikmi na tvári je samička leňocha trojprstého, ktorú sme vyčíhali keď práve odpočívala. To že je to ona sme hneď vedeli podľa žltého pásiku na chrbte. Tento druh sme videli ešte viackrát pri našich expedíciách cez džungľu na ostrove 🌴

Leňoch dvojprstý – hnedá machuľka na poslednej foto, je často karamelovo sfarbený. Video nájdete v našom príbehu. Bol vyčíhaný pri tom, ako práve dokončil svoju potrebu 😄 Leňochy len raz za týždeň zlezú z korún stromov, svojim malinkým chvostom vyhrabú jamku, vykonajú potrebu a idú znovu do korún stromov. Je teda vzácne vidieť ich nízko nad zemou 🤗
Bol to náš splnený sen. Leňochy totiž patria k našim najobľúbenejším zvieratám 😄🖤🦥

leňochod bocas del toro dva batohy